2011/02/22

Zergatik asteak 7 egun dauzka? By JT


Urtareon arabera, pertsonak bere denbora eta lana antolatu dute eta zerua behatzen zutenez, egutegia asmatu izan ahal da.

Denok dakigun moduan, ilargia gure munduaren inguruan biratzen du 28 egunen bueltan. 28 egun hauetan, ilargiaren 4 itxura ikus dezakegu: ilberria, ilgora, ilbetea eta ilbehera. Orduan, 28 egunak zati ilargiaren itxura guztien artean egitean, hau da, 4, 7 ateratzen da. 7 egun hauek asteko egun kopurua da.

Zatiketa hau Caldean hizeneko herri batean sortu zen eta eguneroko bizitzan erabiltzen zen.
Gero, hebrearrak erlijiosko esanahi bat eman zioten. Biblia esaten zuelako Jainkoa 6 egun izan behar zuela mundua egiteko eta 7garrena aisialdian hatu zuen.

Gero, erromatarrak Augusto enperadorearekin, sortu zuten gu ezagutzen dugun astea. Egun bakoitza jainko bakoitzari dedikatu zuten: la Luna (lunes), Marte (martes), Mercurio (miércoles), Júpiter (jueves), Venus (viernes), Saturno (sábado) eta el Sol (sunday). (Ez daude euskaraz erromako Jainkoak direlako eta egunak ere ez ez daude ere ez latinean direlako.)

303garren urtean kristaniar errelijioa el Solen eguna (sunday) aldatu zuten ''domingo'' hitzaren ordez edo '' Jaunaren eguna'' (dies dominicus).

Egilea: JT (Txo AG)

20 comentarios:

  1. Harrigarria da sarrera hau, nondik atera duzu informazioa?

    ResponderEliminar
  2. Oso oso polita da sarrera hau, sarrera guztiak, normalean asko guztatzen zaizkit baina hau polita eta imformazio interesgarriarekin egon da.
    Eta horain ez pentsatu beste zarrera guztiak ez zaidala gustatzen eeee?

    ResponderEliminar
  3. Parkatu nahi gabe ipini dut imformazio horrela eta
    idatzi behar nuen informazio n arekin.

    ResponderEliminar
  4. PM:
    Mesedez ez zuzendu zuen buruak! Hobe errepasatzen baduzue publikatu baino lehen.

    ResponderEliminar
  5. JT:
    Tristea da JHk zerbait galdetzea eta zuk ez erantzutea :-( zertarako jarri duzu sarrera ba?

    ResponderEliminar
  6. JH informazio nire etxean daukan liburu batetik atera dut. Nahi baduzue gelara ekartzen dut denok ikusteko. (Erderaz dago)

    ResponderEliminar
  7. Egia al da hori?
    Ez dut sinisten.

    ResponderEliminar
  8. Bai ekarri liburua, mesedez. :o

    ResponderEliminar
  9. Bai, JT ekarri ahal duzu ez du importa gazteleraz egotea.

    ResponderEliminar
  10. Harrigarria da, baina, aste baten egunetan, egun bakoitza, Ilargia aldatzen da?
    Ez nekien, eskerrik asko JT.

    ResponderEliminar
  11. Uste dut historia guzti hau, ingelesa ikastera nioan ikastolan irakatsi zidatela! Harrigarria iruditu zitzaidanez, nire familiari kontatu nion eta uste dut gelaren arbelera irten nintzela baita ere. Ez naiz gogoratzen zein kurtsoan izan zen.

    ResponderEliminar
  12. Ba nik bai.
    eta, ia ekartzen duzun liburu famatu hori.

    ResponderEliminar
  13. Hori da! astelehenean ekarri mesedez denok ikusteko!!

    ResponderEliminar
  14. Lehen idatzi dut(eta) horrela eta idatzi behar nuen (Eta) horrela.

    ResponderEliminar
  15. Oso interesgarria izan da sarrera hau. Zorionak! Eta oso originala iruditu zait asteak 6 egun zituela mundua egiteko eta 7. eguna aisialdirako.

    ResponderEliminar
  16. Baina hori ez zuten greziarrak asmatu? Nork, erromatarrak edo greziarrak?

    ResponderEliminar
  17. Erromatarrek asmatu zuten modu hau, edo hori jartzen zuen nire liburuan

    ResponderEliminar
  18. Beno ez da hainbesterako ezta?

    ResponderEliminar
  19. Harrigarria benetan, ez nekien astea horregaitik zuelan 7 egun.

    ResponderEliminar

Hey Pirata!
Zaindu ortografia eta idazkera, eta izan zaitez adeitsua!